Losy młodych
projektantów w Polsce, najczęściej kształtują się według podobnego schematu. Po
ukończeniu szkoły i zadebiutowaniu kolekcją dyplomową zwyczajnie brakuje środków
na rozwój dalszej działalności. Jeśli szczęście debiutanta trwa nieco dłużej,
to może uda mu się zaistnieć na moment w mediach i lokalnej świadomości, to
wszystko mija jednak równie szybko, co trend na słomiane kapelusze po sezonie
letnim. Hanna Gajos – Redaktor naczelna magazynu „Rynek Mody” w jednym ze
swoich felietonów sugeruje, że wyjściem z tego impasu biznesowego dla
początkujących, ambitnych twórców jest instytucja menadżera w formie bardziej
dostępnej niż ta tradycyjna[1].
Mowa o „akwizytorach talentu” w wersji elektronicznej, czyli internetowych
portalach biznesowych. I rzeczywiście, rangi Internetu w świecie marketingu nikt
dzisiaj podważać nie zamierza. Młodzi, polscy projektanci w temacie tym
poczynają sobie coraz śmielej, wykazując dobre zorientowanie w „sieciowym” rezerwuarze.
I jeśli nawet nie korzystają z usług profesjonalnych portali biznesowych, to
doskonale odnajdują się w takich tworach jak portale społecznościowe (facebook),
czy nieocenione w branży modowej platformy internetowe takie jak Cloudmine (http://cloudmine.pl/), Showroom
(http://www.shwrm.pl/), i
Mostrami (http://mostrami.pl/). Te wirtualne butiki nie tylko sprzedają
produkty, ale niejednokrotnie promują marki poprzez dostarczanie informacji o młodych adeptach sztuki projektowania.
Wizytówka projektantki Łucji Wojtali z pierwszej edycji katalogu Neo Label |
Wizytówka EKODIZAJN z pierwszej edycji katalogu Neo Label |
Wizytówka projektanta Wojtka Haratyka z pierwszej edycji katalogu Neo Label |
Jedna z
podobnych inicjatyw zadebiutowała w ramach pierwszej edycji festiwalu mody Neo
Fashion Jamboree w Bielsku-Białej (http://www.neo-fashion-jamboree.com/home.html) . NEO LABEL to innowacyjny projekt
prowadzony przez Fundację Play4design, polegający na wydaniu internetowego
katalogu autorskich marek produkujących odzież, akcesoria, gadżety czy
wyposażenie wnętrz własnego projektu. Pomysłodawcą inicjatywy i jednocześnie
pierwszą selektorką jest Dorota Korczyk, współautorka bloga Tourdelans.pl.
Podczas komponowania indeksu brano pod uwagę dokonania pojedynczych
projektantów, pracowni, jak i działalność grup twórczych. Główne cele projektu
to:
- promocja niezależnych twórców, których oferta to produkty kreatywne i nieszablonowe,
- wsparcie dla nowo powstających marek;
- ułatwienie internautom poszukiwanie nowych ciekawych produktów;
- zbieranie informacji o rynku produktów wytwarzanych ręcznie według własnych projektów i o projektantach - tworzymy kolejne narzędzia wsparcia;
- zaprezentowanie alternatywy dla produktów sprzedawanych masowo w tzw. sieciówkach;
Często jako
przeciętni odbiorcy, dopiero co rozpoczynający penetrację świata fashion,
napotykamy na pewne przeszkody. Pomimo promocji młodych projektantów trudno
dotrzeć do źródła bez obycia w branży. I tutaj nadchodzi z pomocą projekt NEO LABEL. Opracowany przez Fundację
swoisty katalog ma ułatwić komunikację między tworzącymi, a ich potencjalnymi
klientami. Celem nie jest ocenianie, nie tworzymy także rankingu. Jedynym
kryterium jest stała aktywność projektanta lub marki.
To jeszcze
nie wszystko!
Moda to nie tylko sztuka, ale i gargantuicznych
rozmiarów branża biznesowa. Aby marka mogła działać, być rozpoznawalna, musi dbać o rozwój działu
marketingu. Jedna z najpopularniejszych form takiej działalności promocyjnej,
doskonale sprawdzającej się w przypadku projektów debiutujących na rynku, jest
instytucja showroomu. W miejscu tym wypożycza się ubrania dla stylistów do sesji zdjęciowych dla magazynów
mody oraz do nagrań dla stacji telewizyjnych.
Tweed, Fashion PR, Pomada Fashion Office, Khaki, to brandy na rynku
polskim już zakotwiczone. Pierwszy showroom w Polsce – Aliganza założyły w 2000
roku Renata Stradowska i Anna Wiatr, brand rozbudowała Monika Radulska. W ramach konceptu NEO LABEL zapraszamy do showroomu w nietypowym wydaniu. W dwupoziomowym lokalu, który na dwa dni
przemieni się w swoiste atelier kreatywnych twórców, będzie można nie
tylko podziwiać owoce pracy niezależnych projektantów, ale także nabyć projekty oraz
skorzystać z sposobności do rozmowy z samymi ich twórcami. Na bezpłatne zwiedzanie showroomu zapraszamy do Domu Kultury Włókniarzy w Bielsku-Białej w weekend festiwalowy tj.
17-18 listopada, od godziny 12.00. Nie można przegapić!
Poniżej próbka drugiego wydania katalogu NEO LABEL. Czytajcie uważnie, o Nich będzie jeszcze głośno!:)
Belle, to
polska marka założona w 2011 roku przez Magdalenę Nowosadzką. Jest ona
skierowana do dziewczyn ceniących minimalizm w oryginalnej formie, pewnych
siebie, świadomych swojej urody i podkreślających ją w subtelny sposób. Ubrania Belle są proste, a jednocześnie kobiece i zaskakujące.
Pracownia architektoniczna bro.Kat działa od 2010 roku w
Katowicach. Jej nazwa to transformacja pierwszych sylab imion
założycielek – Bogny i Romy (zdjęcia poniżej), oraz nazwy miasta, w którym dziewczyny żyją
i pracują – Katowic. bro.Kat kojarzy się z czymś mieniącym,
ozdobnym. Znak firmowy, to świecący brokat, bo Śląsk, to czarny diament – węgiel. Hochglance to biżuteria z węgla
i srebra - projekt, który powstał z potrzeby chwili, ewoluując
następnie w element promocji pracowni, ale przede wszystkim naszego miasta
i regionu. Projektantki skończyły studia architektoniczne na Politechnice
Śląskiej, od początku działania pracowni zajmują się architekturą, architekturą
wnętrz równolegle rozwijając koncepcje autorskich produktów.
Code femme to marka nonkonformistyczna, stworzona dla kobiet o wyrafinowanym guście, świadomych swojego
wizerunku. Styl code femme jest bardzo kobiecy, elegancki ale nie banalny. Kreuje
nowoczesny wizerunek, zachowując jednocześnie estetyczny umiar.
[1] Hanna
Gajos, Debiut i co dalej? (felieton),
„Elle. Polska moda. Dodatek specjalny”, 2011, nr 3, s. 4.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz